Diep in ons collectief geheugen, verhuld door nevelen van vergetelheid, ligt een wereld die balanceert op dat fijne randje tussen sluimer en ontwaken. Een wereld die uit een schilderij van Jheronimus Bosch of Pieter Brueghel lijkt te komen, een wereld van goden en monsters. Dit is de wereld van Ambrosia, een uniek rollenspel geïnspireerd door de geschiedenis en de folklore van de Lage Landen.

Met Ambrosia verplaatsen we de actie van die klassieke fantasy-locaties, die verdacht veel weg hebben van Nieuw-Zeeland, naar drassige polders en hoogvenen. Daar schuilen, in schaduwrijke krochten, de onheilige creaturen die jouw voorvaderen ‘s nachts wakker hielden. Maar bovenal tracht Ambrosia het element “storytelling” te herintroduceren door een levende spelwereld aan te bieden, een wereld die evolueert met de scenario’s mee en waarop beslissingen van de spelers rechtstreekse invloed uitoefenen. Op die manier poogt Ambrosia een “old school” rollenspel te zijn, terwijl het ook rekening houdt met nieuwe ontwikkelingen. Het is een betaalbaar rollenspel, ongehinderd door buitensporige uitbreidingen en handboeken, dat zowel voor beginners als experts aantrekkelijk is, en jong en oud opnieuw rond de speltafel verenigt!

Ambrosia speelt zich af in een relatief low fantasy setting, die eerder te vergelijken is met “Game of Thrones”, “Dragon Age” of “The Witcher” dan pakweg “World of Warcraft”. Het spel biedt een combinatie van politiek spel en klassiek avonturieren, waarbij verdoken conflicten aan het hof even dodelijk kunnen zijn als een rechtstreekse confrontatie met een monsterachtige wezen uit vergeten tijden. Maar Ambrosia geeft je bovenal een levende setting waarin de beslissingen die de spelers nemen een rechtstreekse invloed uitoefenen op de spelwereld terwijl het interactieve verhaal nog steeds centraal staat.

Dankzij een simpel maar innovatief skill-based spelysteem worden personages in Ambrosia niet onderverdeeld in klasses, maar worden ze volledig opgebouwd zoals jij dat wil. Dit spel haalt jongere spelers uit hun comfort zone door ze realistische, kwetsbare personages te geven en tracht de veteranen onder ons te boeien door ook (middeleeuwse) moraliteit en menselijkheid een belangrijke rol te laten spelen. Op die manier tracht Ambrosia jong en oud samen terug rond de speltafel te krijgen, een boeiend verhaal te vertellen dat alle deelnemers samen gaandeweg ontwikkelen, en vooral het Nederlandstalig rollenspel nieuw leven in te blazen!

 

Ambrosia is opgebouwd rond de volgende peilers:

Ambrosia is een fantasy rollenspel dat de geschiedenis, de folklore, en het karakter van de Lage Landen uitstraalt. Een kritiek die veel mensen op moderne (voornamelijk Amerikaanse) fantasy-rollenspelen hebben, is dat de setting eerder op een "renaissance fair" lijkt dan op een middeleeuwse gemeenschap. Daarom gaan we met Ambrosia terug naar de basis, meer bepaald de geschiedenis en folklore van Vlaanderen en Nederland, en proberen zowel op politiek vlak als op vlak van de occulte elementen een zo realistisch mogelijke, middeleeuwse setting neer te zetten. Ja, ook die occulte elementen, want al wat ze in de 13de eeuw dachten dat echt was, werkt in een fantasy-setting natuurlijk ook écht...

Ambrosia is een spel dat draait rond storytelling; spelers en spelleider laten samen het verhaal evolueren met de tools waarover ze beschikken. Jawel, we brengen storytelling terug naar rollenspelen! Weg met die langgerekte gevechtsscènes waarbij je na vijftig zwaardsteken in je gezicht nog altijd rechtstaat, geen oeverloos ge-dungeoncrawl, en die "level 20 paladin met een +5 holy avenger" zal ook niet veel bijdragen. Het blijft een interactieve verhaallijn, waaraan de spelers evenveel bijdragen als de spelleider.

Ambrosia is een levende spelwereld die evolueert  met de scenario’s mee en waarop beslissingen van spelers een rechtstreekse invloed uitoefenen. Om niet te zeggen: als speler ben je geen toerist die "het hier eens allemaal zal komen oplossen". Je speelt het hoofdpersonage van het verhaal, en je bent er persoonlijk bij betrokken. Onze scenario's zullen ook in de vorm van zogenaamde "Kronieken" worden uitgegeven, die een personage van minimaal naar maximaal niveau brengen, en de beslissingen die je neemt in één Kroniek zullen de spelwereld en het verhaal van de volgende beïnvloeden!

Ambrosia is een betaalbaar, kwalitatief rollenspel dat zowel voor beginners als experts aantrekkelijk is, en zowel jong als oud aanspreekt. Allereerst: geen tientallen uitbreidingssets om geld mee uit je zakken te kloppen. Ook geen dure figuurtjes, kaartendecks, noch optionele-regels-die-je-eigenlijk-gewoon-nodig-hebt. Het basisspel omvat bovendien wat de meeste rollenspelen in 3 boeken uitgeven (een spelershandboek, spelleidershandboek en bestarium). Veel van de oudere rollenspelers onder ons hebben inmiddels ook een gezin gesticht en willen graag met hun kinderen rollenspelen - en daarvoor is Ambrosia ook prima geschikt, want het is toch de bedoeling drempelverlagend te zijn voor nieuwkomers en toch nog uitdagend voor de oude rotten onder ons!

Ambrosia put uit lessen, geleerd uit “old school” rollenspellen, terwijl het ook rekening houdt met nieuwe ontwikkelingen. Het is bovenal een product van 30 jaar ervaring in rollenspelen. Wat werkt er, wat scheelt eraan, hoe hebben anderen het al opgelost, en hoe kunnen we het verbeteren? Ambrosia put dan ook zowel uit rollenspelen van eind vorige eeuw (voornamelijk Warhammer Fantasy Role-Play en Old World of Darkness, en settings als Ravenloft en Planescape) en is zwaar geïnspireerd door eigen LARP-ervaringen uit de jaren '90 (the golden age of LARP!). Maar ook modernere rollenspelen als Pathfinder of Numenera hebben hun invloed achtergelaten, want we moeten mee evolueren natuurlijk. Overal valt een les uit te trekken en dit is de culminatie daarvan!

Van Ambrosia zijn de volgende uitgaves verschenen :

Het Ambrosia basisboek, met de volledige spelregels voor zowel de spelers als de spelleider.

De Spelleider bundel, met daarin :

  • een fraai 4-delig scherm met tabellen voor de spelleider,
  • "Duivelswinter", een 160 pagina's tellend scenario dat dient als introductie tot het spelsysteem en de wereld van Ambrosia - goed voor een zestal spelsessies! -,
  • handige en kleurrijke handouts voor de spelers
  • een aantal blanco personagekaarten
  • een set handige referentiekaartjes voor de spelers waarop alle courant gebruikte acties staan genoteerd

Je kan blanco personagekaarten hier downloaden.

Ambrosia en de uitbreidingen zijn te koop in onze webshop.

Hier kan je enkele reviews lezen of bekijken :

Een review van Geekster, die Ambrosia een 8/10, oftewel Awesome, gaven.

Video Review van Nox' Spellenzolder.